מינהל החינוך העירוני השיק תכנית תמיכה רגשית חדשנית בשיתוף מכון ארבל, המיועדת לחזק את החוסן והרווחה האישית של תלמידי בתי הספר היסודיים. התכנית, המכונה "צוה"ר" (צוותים חינוכיים הובלת רגש), פותחה במיוחד כמענה לאתגרים הרגשיים שמתמודדים עימם התלמידים בעקבות אירועי המלחמה.
בבסיס התכנית עומדת ההבנה כי כל תלמיד חווה טלטלה רגשית בעוצמה כזו או אחרת. כמענה לכך, פיתח מינהל החינוך מעטפת תמיכה מקיפה, כשבליבה עומדת תכנית צוה"ר המתמקדת בקבוצות עיבוד רגשיות. התכנית, שהופעלה ב-13 בתי ספר יסודיים בעיר, מציעה מודל ייחודי: במקום להסתמך על גורמים חיצוניים, הדמויות המשמעותיות ביותר בחיי התלמידים – המורים עצמם – הם שמובילים את המפגשים הרגשיים.

סיכום תוכנית צוה"ר. צילום: סתיו פרץ
"המודל הזה נבחר מתוך הבנה עמוקה שדווקא המחנכות והמורים, שמכירים את התלמידים באופן הקרוב ביותר, הם שיכולים ליצור עבורם מרחב בטוח ותומך לאורך זמן," מסביר גורם בכיר במינהל החינוך. כדי להבטיח את הצלחת התכנית, המורים המשתתפים זוכים לליווי אישי וצמוד מפסיכולוגים של מכון ארבל, הן לפני המפגשים עם התלמידים והן אחריהם.
מפגשי ההכשרה למורים כוללים חשיפה לכלים מקצועיים ושיטות עבודה לעיבוד רגשי. בתום כל מפגש עם התלמידים, מתקיים דיון רפלקטיבי בין המורים לצוות מכון ארבל, במהלכו מנתחים את הדינמיקה שהתרחשה ומתכננים את המפגש הבא, במטרה להעניק לתלמידים כלים לעיבוד חוויותיהם ולוויסות רגשי.
אחת המורות המשתתפות בתכנית שיתפה סיפור מרגש: "אחד התלמידים שיתף בקבוצה שאחיו הגדול לוחם בסיירת נמצא בגבול הצפון וכבר למעלה מחודש וחצי שהם לא נפגשו. פתאום התלמיד החל לבכות ולספר על הגעגוע שלו. המדהים הוא שהקבוצה הקשיבה בשקט וקמו לחבק אותו וממש ידעו להיות שם בשבילו. מדובר על ילדים בכיתה ה!".

סיכום תוכנית צוה"ר. צילום: סתיו פרץ

סיכום תוכנית צוה"ר. צילום: סתיו פרץ
נתוני התכנית מרשימים: 1,550 תלמידים ו-65 מורים לקחו בה חלק. הערכה מקצועית של התכנית מצביעה על תוצאות חיוביות משמעותיות: שיפור במדדי הרווחה האישית של התלמידים, ירידה ברמות החרדה, ועלייה בתחושת השייכות וחיזוק הקשר בין מורים לתלמידים.
השבוע נערך אירוע סיכום חגיגי בהשתתפות נציגי מינהל החינוך, פיקוח מחוז דרום והשירות הפסיכולוגי. במהלך האירוע, שיתפו מנהלי בתי הספר והמורים בחוויותיהם מהשטח וקיבלו תעודות הוקרה על תרומתם המשמעותית.

יובל זוזט. צילום: פבל
ראש מינהל חינוך ותנו"ס, יובל זוזט, סיכם את הצלחת התכנית: "החוסן של התלמידים נבנה דרך החוסן של הצוותים החינוכיים. בחרנו לשים את המורים בקדמת הבמה, כי הם אלו המכירים את התלמידים, הם הכתובת לכל קושי והם אלו שיכולים לייצר שינוי אמיתי. תהליך הליווי הצמוד של אנשי המקצוע, אפשר להם להרגיש בטוחים בהובלת המפגשים ולדעת שיש להם גיבוי מקצועי ומענה לכל אתגר שעולה במפגש עם קבוצת התלמידים. אני מבקש להודות לכל השותפים שיחד מקדמים מענים ייחודיים שמטרתם להטיב עם התלמידות והתלמידים".
בשיתוף מינהל החינוך