לפני מספר ימים התקיים ביקור בבתי הספר מקיף ו' דרכא ע"ש רונסון אשקלון וחמ"ד תורני ברנע מטעם משרד החינוך, שהתמקד בנושא קליטת העלייה בעיר אשקלון – ההזדמנויות והאתגרים הכרוכים בכך.
בביקור השתתפו אנשי מנהל עובדי ההוראה במשרד החינוך, האגף לתומכי הוראה, ונציגי המחוז והמטה בתחום קליטת העלייה. מטרת הביקור הייתה להכיר את מודל קליטת העלייה הבית-ספרי, כולל תפקידם של עוזרי ההוראה וחיזוק קשרי הקהילה בתוך ומחוץ לבית הספר.
מקיף ו' דרכא ע"ש רונסון
בית הספר מקיף ו' נפתח לפני שבע שנים וכיום לומדים בו 1,024 תלמידים, מהם 13% עולים חדשים וותיקים. במהלך הביקור הוצג מודל קליטת העלייה הבית-ספרי, שמבוסס על שלושה עקרונות עיקריים: אולפן ללימוד השפה, תגבור לימודי, והעצמה ליצירת תחושת שייכות.
במהלך הביקור סיפרו המורות אנה אורלוב ואהובה זייצב על תהליך העלייה שלהן ועל בחירתן לעבוד בבית הספר. אנה שיתפה בהתרגשות: "רציתי להתעקש לעבוד כמורה כדי להתחבר יותר לחברה הישראלית וללמוד את השפה העברית". אהובה הוסיפה כי "בחירתה ללמד אולפן תורמת לה ברמה האישית וכי היא חשה שליחות ללמד אולפן ולסייע בקליטה של עולים חדשים כמוה".
בנוסף, תלמידים עולים שיתפו מחוויותיהם האישיות, כולל סיפור העלייה, ההשתלבות בבית הספר ולימוד השפה העברית. הם הדגישו את תחושת השייכות והמענה האישי שהם מקבלים ממרכזת העולים הבית-ספרית, הדר לוי. הדר סיפרה: "הקשר החם עם התלמידים, האוזן הקשבת והעין הטובה של צוות המורים הם שמובילים להצלחת הקליטה, שהיא לא רק ברכישת השפה אלא גם בהיטמעות בחברה הישראלית ובקהילת בית הספר".
בהמשך הוצגה פעילות בנות השירות הלאומי, הש"שינים מתנועת הצופים והמורות החיילות, המספקות ליווי לימודי וחברתי, במיוחד לתלמידי האולפן.
במהלך הביקור הוצגו יוזמות נוספות, כולל תוכניות משלימות מטעם הרשות ומשרד החינוך, כמו עוגן, שע"ל וסדנאות תקשורת. כמו כן, הודגש שיתוף הפעולה עם מגשרות ורכזות קהילה, כמו יוליה טטור ומולו אייטגב, בתחום מניעת סמים, אלכוהול ואלימות.
מנהלת בית הספר, הגב' תהילה גואטה, הדגישה את תפיסת בית הספר: "קליטת עלייה מיטבית דורשת למידה והתפתחות לאורך השנים והתאמת המענים לצרכים בכל שנה מחדש. אנו רואים חשיבות רבה בשימור התרבויות שאיתם מגיעים באי בית הספר ויצירת פסיפס מיוחד".
חמ"ד תורני ברנע
בבית הספר חמ"ד תורני ברנע לומדים 540 תלמידים, מהם 9% עולים. הביקור התמקד בתוכניות השתלבות עולים ומודל קליטת עלייה מיטבי, המשלב פדגוגיה, רגש וחברה, לצד ערכים תורניים. התלמידים והוריהם שיתפו בסיפורי הצלחה, והתלמידות החדשות אף הופיעו בפני המבקרים.
מנהל בית הספר, מר איתי גרוס, ציין: "היחס האישי והקשר הרציף עם התלמידים מובילים לקליטה מיטבית והצלחת התלמידים". הוא הוסיף כי במהלך המלחמה הקפיד צוות בית הספר לשמור על קשר עם התלמידים, גם כאשר אלו התפזרו ברחבי הארץ.
לאורך כל הביקור הודגש כי המפתח להצלחה הוא חשיבות הקשר בין הרשות, הקהילה ובית הספר להצלחת קליטת העלייה בצורה מיטבית.
יובל זוזט, ראש מינהל החינוך והתנו"ס, סיכם: "קליטה מיטבית של עולים חדשים היא יעד מרכזי. שילוב נכון של תלמידים במערכת החינוך יאפשר להם השתלבות מוצלחת בחברה הישראלית", והודה לצוותי החינוך ולמשרד החינוך על שיתוף הפעולה.
בשיתוף מינהל החינוך