מינהל החינוך באשקלון החל ליישם מודל עירוני ייחודי בבתי הספר היסודיים, שמטרתו לצמצם פערים לימודיים ולהקנות לתלמידים אסטרטגיות למידה מתקדמות. המודל, המבוסס על הכשרה מקצועית שהועברה למורות בעיר בשיתוף אוניברסיטת בר אילן, שם דגש על הוראה מותאמת ומתן כלים מעשיים לשיפור ההישגים הלימודיים.
במהלך השנתיים האחרונות השתתפו 60 מורות מבתי הספר היסודיים בעיר בתכנית הכשרה מקצועית ייעודית שהתקיימה באשקלון, בהובלת ד"ר שני קחטה, מומחית בתחום ההוראה המותאמת מאוניברסיטת בר אילן. ההכשרה, שהתקיימה בשני מחזורים, נועדה לשדרג את יכולות ההוראה בבתי הספר ולספק מענה מותאם לתלמידים הזקוקים לכך.
ההכשרה מתמקדת בשיפור פרקטיקות הוראה ומתבססת על התפיסה שהשבחת כוח ההוראה היא מפתח להצלחת התלמידים. תהליך ההכשרה נתמך על ידי משאבים עירוניים משמעותיים שנועדו לאפשר גישה מקצועית ברמה הגבוהה ביותר.
החל משנת הלימודים תשפ"ד, לאחר השלמת ההכשרה, נכנס המודל העירוני לשלב ההטמעה בבתי הספר. תהליך זה מלווה על ידי ד"ר קחטה בשיתוף מרכז פסגה ומדריכות עירוניות ייעודיות, לורין שמילה וגלית אבוטבול, שמובילות את הטמעת המודל.
במסגרת ההטמעה, מתמקדים הצוותים החינוכיים במתן ליווי מקצועי פרטני ובהטמעת אסטרטגיות לימודיות בקרב כ-200 תלמידים שאותרו על ידי הצוותים החינוכיים. המיקוד הוא בפיתוח מיומנויות להבנת הנקרא, במטרה לצמצם פערים לימודיים ולהקנות לתלמידים כלים להתמודדות טובה יותר עם תכני הלימוד.
ראש מינהל החינוך: "תכנית פורצת דרך"
ראש מינהל החינוך, יובל זוזט, התייחס לחשיבות התכנית ואמר: "מינהל החינוך רואה בתכנית פריצת דרך אמיתית להשבחת ההון האנושי בבתי הספר, ומתן כלים מתקדמים להצלחת התלמידים ולקידום הישגיהם הלימודיים. מעטפת הליווי העירונית והתמיכה המקצועית העקבית שמציע התהליך מהווה עליית מדרגה משמעותית בהובלת תהליכים עירוניים בבתי הספר היסודיים".
במינהל החינוך מציינים כי מודל ההטמעה מלווה בתהליכי בקרה והערכה שנועדו לעקוב אחר הצלחת התכנית ולוודא את האפקטיביות שלה. כאשר המהלך כולו מתואם עם החזון העירוני לחינוך איכותי ואחראי, שמציב את התלמידים במרכז ומעניק להם את הכלים הדרושים להצלחה.
בשיתוף מינהל החינוך