אלון קרן וטל קרן ז"ל. צילום: אלבום משפחתי
אלון קרן וטל קרן ז"ל. צילום: אלבום משפחתי

"ברוחו של טל": אלון קרן פתח בגיוס המונים למכינה קדם צבאית לזכר בנו שנרצח ב-7.10

טל קרן בן ה-17 נרצח בטבח הנורא שהתרחש בחוף זיקים בשבת השחורה, בזמן שאביו נלחם במחבלים שחדרו למושב שלהם - נתיב העשרה. רק אחרי הרצח גילתה המשפחה על קבוצת הנערים שטל היה חלק ממנה שהתאמנה ונערכה לקראת שירות משמעותי בצה"ל תחת הנהגתו של של המדריך רס"ן במיל' איזו מויסה מאשקלון. מכאן הדרך להנצחה מיוחדת בהקמת מכינה קדם צבאית הייתה ברורה. בראיון ל"כאן דרום" מספר האב סא"ל במיל' אלון קרן, על הרצון שלהם לבחור בחיים למרות הכאב: "יש לנו עוד שתי בנות, אחיות שכולות, שצריכות אותנו", ועל הדרך הייחודית שבה קיימו את טקסי האזכרה של טל ז"ל: "בחרנו בהנצחה חיה ומתמשכת שתציג את החיים הקצרים אך המלאים שהיו לו", ועל קמפיין מימון המונים להקמת המכינה הקדם צבאית יחד עם איזו מויסה: "אנחנו צריכים לגייס מיליון וחצי ש"ח תוך שלושה שבועות, כדי שהמכינה תצא לפועל"

פורסם בתאריך: 11.10.24 11:26

     

שנה עברה מאז חווה סא"ל במיל' אלון קרן את הטרגדיה הקשה בחייו. ב-7.10.23, כאשר רק בתום יום של קרבות במחבלים כחבר כיתת הכוננות בנתיב העשרה, הוא גילה כי בנו טל בן ה-17, נרצח לא הרחק משם, בחוף זיקים, על ידי מחבלי חמאס בזמן שהתחבא בשירותים.

באותה שבת איבד אלון גם חברים, שכנים ובני משפחה שנרצחו או נפלו גם הם במתקפת הטרור. זו הייתה עבורו שנה של הלוויות, אבל, שכול, כשבכל הזמן הזה הם מפונים מביתם בנתיב העשרה, אליו חזרו רק לפני ימים ספורים, בדיוק כשהמדינה מציינת שנה לאותו יום שחור, בעוד שהמלחמה שהחלה בעקבותיו עדיין נמשכת.

המחבלים חודרים לחוף זיקים

המחבלים חודרים לחוף זיקים ב-7.10

בתחילת השבוע, באירועי השנה לציון ה-7.10 בחרו להיות אלון ומשפחתו בטקס מרגש שנערך בנתיב העשרה, אליו הגיעו מאות אנשים ומכובדים רבים. הטקס נערך באנדרטה שהוקמה לזכר 20 הנרצחים מנתיב העשרה, טל קרן ז"ל ביניהם, בה ניטעו 20 עצי זית לצד דגל ישראל הגבוה ביותר במדינה המגיע לגובה 200 מ"ר. כזה שאפשר לראות גם מעזה.

"בימים האחרונים אנחנו באזכרות, לפעמים 2 ביום, מחכים לתורנו – ב-18.10, שנציין אזכרת שנה לטל", מספר אלון, כשרק לפני שבועיים ציין עם המשפחה את יום הולדתו ה-18 של טל ז"ל, בהפקה מושקעת בחוף ניצנים. "ככה בחרנו להנציח אותו במהלך כל השנה. אנחנו מתעסקים בהנצחה חיה ומתמשכת שתציג את החיים הקצרים אך המלאים שהיו לו, שגילינו עליהם יותר רק לאחר שנרצח".

"לספר לאמא של טל שהוא איננו זה הדבר הכי קשה שעשיתי בחיים"

את הרגע בו גילה אלון על מותו של בנו, הוא לא ישכח לעולם. כאמור, אלון נלחם במשך יום שלם במחבלים שפלשו לנתיב העשרה עם רחפנים, הוא חיסל מחבל ממרחק 20 מטר, ועבר בית בית במושב כדי לסייע לתושבים.

אלון ובנותיו בציון יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: ברנדה ברגר

אלון ובנותיו בציון יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: ברנדה ברגר

מה היו התחושות שלך באותו היום?
"זה היה יום שהייתי מאוד חד ומפוקס. הייית במוד של לחימה, הבנתי שעכשיו עובדים ואין מקום לרגש. שצריך לעשות דברים שאם לא אעשה בעצמי, אף אחד אחר לא יעשה, ואם אוריד את הראש לרגע אז אפסיד בקרב".

בסביבות השעה 17:30 הגיע כוח צה"ל לפנות את המשפחות מנתיב העשרה. אלון ומשפחתו הלכו לבני משפחה בנגבה, ומשם אלון נסע הישר לבית החולים ברזילי, שם איכנו את הטלפון של טל לאחר יום של שלם חיפושים אחריו. "הייתי בין האזרחים היחידים שהצליחו להיכנס למחלקה הפתולוגית ולזהות את טל, שנחשב עד לאותם רגעים נעדר. נכנסתי לחדר מלא גופות, זה היה נורא, מחזה של שואה, ואמרתי לעצמי שאני לא יוצא משם עד שאני לא מזהה את הבן שלי. כשזיהיתי אותו, נפרדתי ממנו, נתתי לו נשיקה בשם כל המשפחה, וחיכיתי לתעודת פטירה, ובזמן הזה אמא של טל לא ידעה עדיין שהוא איננו. לספר לה על זה היה הדבר הכי קשה שעשיתי בחיים".

דגל ישראל הגבוה ביותר בארץ, בנתיב העשרה. צילום: אמנון זיו

דגל ישראל הגבוה ביותר בארץ, בנתיב העשרה. צילום: אמנון זיו

משפחות נתיב העשרה, כמו גם משפחות מקיבוצים ומושבים בעוטף עזה פונו מבתיהם באותה שבת. "בחודש הראשון מאז, הייתי בקרב על החיים שלי ושל המשפחה שלי. היינו בלי בית, לא ידענו איפה נשב שבעה, זה היה חודש קשה מאוד, ומה שעזר לנו הכי הרבה היה התמיכה של האנשים בנו, זה היה מדהים", מספר אלון. "היינו בלי בגדים, בלי קורת גג, ואז משפחה מנגבה ששמעה שאנחנו נמצאים שם, נתנה לנו את הבית שלה למשך חודש כי גם הבעל וגם האישה היו מגויסים למילואים ואמרו שממילא הם לא יהיו בו. אלו אנשים שאני לא מכיר ולא מכירים אותי, וכשהרשויות לא דאגו לשקם אותנו באותם ימים קשים, העם תפס פיקוד. חברה הקבלנים עטיה מאשקלון – חברים שאני מכיר שנים, נתנה לנו בית לשנה באחד הפרויקטים שלה בגן יבנה, שם גרנו עד לאחרונה. אנשים דאגו לנו לבגדים, לאוכל, מילאו לנו את המקרר, וגיליתי את האנשים הטובים שיש לנו בעם".

הוריו ואחיותיו של טל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

הוריו ואחיותיו של טל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

אזכרה בפאב ויום הולדת בים

במלאת 30 למותו של טל, ציינה המשפחה טקס אזכרה מעט שונה. "קיבוץ נגבה שאימץ אותנו בכל אותה תקופה הציע לנו לערוך אזכרת 30 בפאב של הקיבוץ. ובערב שתכננו לעשות לנוער, הגיעו יותר מ-200 אנשים, ביניהם משי קליינשטיין ורועי בר נתן שבאו לשיר, ומחברת קרלסברג בה אני עובד עטפו אותנו מהיום הראשון והביאו מקרר של בירות ממותגות עם התמונה של טל והיה מאוד מרגש ומעצים".

כמה ימים לאחר מכן עשו המשפחה אירוע הנצחה לזכר טל בנמל תל אביב, שם עבד בדוכן פרחים. "הבת שלי הזמינה את הפיל הכחול שיגיעו להופיע, כי המילים של השיר שלהם 'שיר על הים' סימלו את טל, שהים היה אהבת חייו, וזה היה אירוע מאוד מרגש".

אירוע הנצחה לזכרו של טל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

אירוע הנצחה לזכרו של טל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

אלו לא אירועי הנצחה רגילים בתקופת אבל, מה הסיבה שבחרתם להנציח אותו כך?
"יש לנו עוד שתי בנות, שי בת 22 ויובל בת 24. הבנות שלנו לא מפסיקות לחזק אותנו ואנחנו פה בשבילן, בחרנו בחיים. ואנחנו משתדלים לעשות הכל כדי שטל יונצח בדרך מלאת חיים בדיוק כפי שהוא היה".

טל חגג יום הולדת 17 שבוע לפני שנרצח. את יום הולדת 18 שלו ציינו בדרך שהוא הכי אהב – בים. "500 איש הגיעו לחוף ניצנים עשינו נקניקיות ושקשוקה ובירות ומעגל גולשים במים לזכר טל ואורן שהיה מפקד כיתת כוננות והיה גולש איתנו בשגרה. הגיעו גולשים מכל הארץ, חברים של טל, והיה אירוע מטורף, מדהים ומרגש מאוד".

"מכינה קדם צבאית ייחודית, ברוחו של טל"

אבל יחד עם אהבתו לים ולגלישה, גילתה משפחתו לאחר מותו כי את זמנו הפנוי היה מעביר באימוני הכנה לסיירות מטכ"ל. "ידענו שהוא מתאמן במכון של איזו מויסה באשקלון, אבל לא ידענו עד כמה הוא פעיל שם. הוא היה חוזר ב-11 בלילה כולו רטוב ומלוכלך, ואז הוא סיפר שהגיע מישהו משלד"ג ועשה להם הרצאה וגם אימון על הדרך, אבל לא ידענו מעבר".

טל קרן ז"ל באימון במכון של איזו

טל קרן ז"ל באימון במכון של איזו

בשבעה של טל ז"ל הכיר אלון לראשונה את איזו מויסה מאשקלון, הוא ידע ששאיזו הוא בעלים של מכון כושר באשקלון, אבל הוא לא ידע עד כמה הוא היה דמות משמעותית בחייו של טל בשנה וחצי האחרונות לפני מותו. "תוך ההיכרות שלי עם איזו הבנתי שטל לא היה באיזה חוג שלו באיזה חדר כושר, אלא שאיזו היה ממש מנטור שלו ושל כל החניכים ושטל הוא חלק מקהילה של כושר וערכים שמניעה את עצמה להצליח ומושכת את החברים קדימה. רק בשבעה הכרתי את כל הנערים שהיו יחד עם טל בקהילה הזו והייתי המום מכמות הנערים שעוטפת אותנו ככה, ממש כמו אנשים בוגרים, באו, ניחמו וחיזקו, וכך הכרתי את איזו וכבר אז הבנו שאנחנו הולכים לשתף פעולה בהנצחת טל", מספר אלון.

איזו מויסה. צילום: אלבום פרטי

איזו מויסה. צילום: אלבום פרטי

רס"ן במיל' איזו מויסה מאשקלון, הוא יוצא סיירת מטכ"ל שהקים את המכון בשנת 2012 עבור נערים שרוצים לקבל כלים לאימון גופני כהכנה ליחידות הצבא יחד עם ערכים חשובים. במשך שנים אימן איזו מעל 2,000 חניכים, כשמדי שנה 13 מהם הופכים להיות מדריכים במכון בעצמם. טל קרן ז"ל היה צריך לקבל את תעודת המדריך שלו יום לאחר שנרצח. אבל אירועי השבת השחורה שינו את כל התמונה, גם עבור איזו, שמאז החלה מלחמת חרבות ברזל איבד חמישה מחניכיו: טל קרן ז"ל שנרצח בזיקים, סמ"ר איתמר ברוכים מאשדוד, סגן שי איליי מאשקלון, רס"ן טל פשוילסקי מגדרה, ורס"ל ניתאי מטודי מאשקלון.

איזו מויסה בטקס זיכרון לטל קרן ז"ל

איזו מויסה בטקס זיכרון לטל קרן ז"ל

איזו, תספר על הקשר שלך עם טל?
"טל היה החלל הראשון שהמלחמה הזו לקחה. וההודעה על מותו הייתה מאוד קשה. הוא התאמן אצלי שנה וחצי, ואמור היה לקבל תעודת מדריך צעיר בטקס, שטל דחה כל הזמן כי היו לו התחייבויות קודמות בעבודה, וידעתי כמה הוא מסודר מבחינת זמנים אז ויתרתי לו, ולצערי הוא לא הספיק לקבל את התעודה".

מאז שהקים איזו את המכון, מעולם לא היו לו חיילים שנפלו, ובשנה האחרונה הוא נאלץ להתמודד גם הוא עם הטרגדיות שהגיעו אחת אחרי השניה. "הייתי במשבר מאוד עמוק עם עצמי כי מעולם לא היו נופלים לקבוצה וזה תמיד היה רחוק ממני. ואז, הגיעה מכה אחרי מכה בהפרשים של חודש-חודשיים מכל אירוע, וזה שבר אותי. זה לא שאני לא יודע מה זה לאבד חיילים – איבדתי במהלך השירות הצבאי, אבל כאן זה שונה כי כל אחד מהם היה כמו אח קטן שלי".

ציון יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

ציון יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

באזכרת ה-30 לטל, החליטו אלון ואיזו להנציח את טל בדרך מיוחדת, שתשלב גם את הנצחת נופלי המלחמה מהמכון של איזו וגם את הנצחת הנרצחים מנתיב העשרה. "תמיד היה לי חלום רחוק לפתוח מכינה קדם צבאית", מספר איזו, "ויחד עם אלון העלינו רעיון להקים כזאת, שתהיה ייחודית, ברוחו של טל".

היעד: "לגייס מיליון וחצי ש"ח עד ה-31.10, כדי שהמכינה תצא לפועל השנה"

בחודשים האחרונים נפגשו אלון ואיזו עם עשרות גורמים והכינו את התשתית למכינה, ולפני שבועיים הם קיבלו אישור על תכניה. אך כעת עליהם לגייס סכום של מיליון וחצי ש"ח על מנת להוכיח למשרד הביטחון חוסן כלכלי שיממן את פעילות המכינה בשנתיים הראשונות, בהן המכינה צריכה לפעול בעצמה, ללא תקצוב של המשרד. "פתחנו עמותה ללא מטרת רווח על מנת להקים את המכינה אך הנושא הכלכלי הוא זה שמונע מאיתנו כעת לעבור את ועדת הקמת המכינה שמתקיימת ב-31.10.24", מסביר איזו.

ציון יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

ציון יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

הרצון להקים את המכינה הוא לא רק חלום רחוק של איזו, או פעילות הנצחה לאחד מחללי המלחמה, אלא משהו עמוק וגדול הרבה יותר, עבורו החליט איזו לקחת כמה צעדים אחורה מהמכון באשקלון ובצעד חריג גם להתפטר מתפקידו בעירייה כמנהל תחום הכנה לצה"ל, בו הוא עוסק במקביל משנת 2013. "אני לוקח את תפקיד ניהול המכינה, ואני יודע שהמכון שלי ימשיך להתקיים גם בלעדי הנוכחות היומיומית שלי בו, כי יש לי שם מדריכים שלוקחים את התפקיד שלהם שם ברצינות לא פחות ממני", הוא אומר.

  • רוצים לתרום גם אתם למכינה? לקמפיין גיוס המונים, לחצו כאן.
חגיגת יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: ברנדה ברגר

חגיגת יום הולדת 18 לטל קרן ז"ל. צילום: ברנדה ברגר

איזו מסביר כי המכינה הזאת היא עבור מסיימי י"ב שמקבלים דחיית שירות בחצי שנה, "במהלכה הם ילמדו ערכים, כושר קרבי והתמודדות עם הים. מיקום המכינה יהיה בנתיב העשרה, והפעילויות בים יהיו בחוף זיקים, היכן שטל הכי אהב לגלוש. ישתפו בה פעולה עמותת 'הגל שלי' ויוחאי בן יעקב מבית הספר לגלישה 'גלים' אשקלון. אנחנו רוצים להנציח את הנופלים של המכון, ובכל שבוע ללמוד על כל אחד מהם. במקביל, נרצה להנציח את הנרצחים מנתיב העשרה בשיתוף פעולה עם משפחותיהם, ובכך נחבר בין כל הקהילות, ונשקם את העוטף".

טל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

טל קרן ז"ל. צילום: אלבום פרטי

אלון קרן בציון יום הולדת 18 לטל ז"ל

אלון קרן בציון יום הולדת 18 לטל ז"ל

"אני רוצה שנחזיר את הביטחון למקום הזה ונראה לנוער מבחוץ שאפשר להתחנך פה בעוטף ולעשות הרבה דברים בדיוק כמו שטל ז"ל – שהיה מודל להשראה עבור רבים, עשה בחייו", סיכם איזו.

מכינה קדם צבאית ברוחו של טל קרן ז"ל

מכינה קדם צבאית ברוחו של טל קרן ז"ל

  • רוצים לתרום גם אתם למכינה? לקמפיין גיוס המונים, לחצו כאן.

רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר