מכללת אשקלון. צילום: המכללה האקדמית אשקלון
מכללת אשקלון. צילום: המכללה האקדמית אשקלון

"הצלחתם היא גאוותנו הלאומית": מרצה מהאקדמית אשקלון על המשחקים האולימפיים בפריז

ד"ר עופר מוכתר, קרימינולוג ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון במאמר דעה על המשחקים האולימפיים ככלי לקידום לכידות חברתית

פורסם בתאריך: 28.7.24 11:35

     

חוקרים רבים טוענים כי תחרויות ספורטיביות בינלאומיות מחזקות את תחושת הלכידות והסולידריות החברתית על ידי השיתוף של אנשים ממעמדות שונים, וללא אפליה, סוג של אוטופיה ערכית.

 

הנחת העבודה של חלק מחוקרי הסוציולוגיה של הספורט היא שהספורט הוא "המשווה הגדול", משום שעל קו הזינוק, טרם שריקת הפתיחה, ניתנת הזדמנות שווה לכל המתחרים. למרות זאת, היו המשחקים האולימפיים לאורך השנים בימה לקידום אינטרסים לאומיים, אידיאולוגיים ופוליטיים, וספורטאים רבים ראו בה כר גידול למחאות פוליטיות שונות, בעיקר הודות לתשומת הלב הרבה להם זוכים המשחקים בכלי התקשורת.

דר' עופר מוכתר. כותב המאמר. צילום: אלבום פרטי

דר' עופר מוכתר. כותב המאמר. צילום: אלבום פרטי

כך נהגו שניים מן המנצחים בגמר הריצה ל-200 מטר בשנת 1968 – טומי סמית וג'ון קרלוס, אמריקאים ממוצא אפרו-אפריקאי, אשר עלו לדוכן המנצחים יחפים, ראשם מורכן ומבטם מושפל, כשהם עוטים על ידם כפפה שחורה.

בעת הנפת הדגל האמריקאי לראש התורן ונגינת המנון הפסים והכוכבים, הניפו האתלטים כלפי מעלה את אגרופם הקפוץ בתוך הכפפות השחורות למחאה. סמית' וקרלוס ביקשו לעשות שימוש בספורט כמכשיר למחאה וטקס הענקת המדליות סיפק במה מתאימה במיוחד שעיני העולם כולו נשואות אליו.

מכללת אשקלון. צילום: לימור אדרי

מכללת אשקלון. צילום: לימור אדרי

גם המשחקים האולימפיים, אשר אמורים להתחיל במהלך הימים הקרובים בפריז, יספקו חשיפה עצומה למדינות וקבוצות פוליטיות שונות המחפשות במה.
הספורטאים הישראליים אשר מייצגים את ישראל במשחקים האולימפיים באולימפיאדת 2024 הדגישו את חשיבות ההשתתפות ואת רצונם להעפיל לשלבי הגמר ולזכות במדליות אולימפיות בשל העובדה שהצלחה זו עשויה להיות בעלת פוטנציאל אינטגרטיבי ומלכד בתקופה המורכבת בה נמצאת ישראל בשנה האחרונה.

משחקי ברצלונה בשנת 1992 היו ציון דרך משמעותי בספורט ההישגי הישראלי עם זכייתם של יעל ארד ואורן סמדג'ה במדליות האולימפיות הראשונות לישראל בענף הג'ודו.

ארד, נשיאת הוועד האולימפי הישראלי וסמדג'ה, מאמן נבחרת הג'ודו, אשר סיפור נפילתו של בנו ריגש את האומה הישראלית בשבועות האחרונים, יעמדו בחוד החנית של המשלחת הישראלית.

המטרה של ישראל באולימפיאדת 2024 היא לא רק להראות שחל שיפור בספורט הישראלי ולהשיג מדליות במשחקים האולימפיים, אלא בעצם להגיע לכמה שיותר מעמדי גמר בענפים מגוונים. זו תהיה חותמת האיכות והוכחה להמשך תהליך טיפוח מצוינות הספורט בישראל.

הספורטאים האולימפיים הצהירו לפני יציאתם כי יעשו ככל יכולתם להגיע להישגים אשר יסייעו בקידום תחושת הסולידריות ותחושת המסוגלות העצמית בקרב תושבי המדינה. לנו רק נותר לחבק אותם מרחוק ולהחזיק להם אצבעות. הצלחתם היא גאוותנו הלאומית.

הכותב הוא ד"ר עופר מוכתר, קרימינולוג ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר