המרינה באשקלון. צילום: אבישי פינקלשטיין
המרינה באשקלון. צילום: אבישי פינקלשטיין

לנסוע מאשקלון לתל אביב דרך הים? זה הפתרון של השרה מירי רגב לפקקים

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם השבוע "קול קורא" להפעלת שני פיילוטים: רכבת על גלגלים ושאטל ימי. ייתכן שבעתיד יוכלו תושבי אשקלון להגיע למרכז ולשאר חלקי הארץ גם דרך המרינה בעיר. "לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מנסיעה ללא זיהום אוויר והגעה רגועה ונעימה לעבודה גם דרך חופי הים שלנו", מסר מנכ"ל משרד התחבורה

פורסם בתאריך: 30.6.24 15:21

     

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם היום קריאה ליזמים בארץ ובעולם לקבלת הצעות לפתרונות חדשניים להסעת המונים, ובהם רכבת על גלגלים ושאטל ימי. זאת, במסגרת הניסיונות של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב למצוא פתרונות שיקלו על עומסי התנועה ברחבי הארץ.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסמה היום "קול קורא" לחברות התחבורה הציבורית להפעלת פיילוט לרכבת על גלגלים. במקביל, פרסמה חברת נתיבי איילון, בשיתוף חברת נמלי ישראל (חנ"י) פנייה לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע על שאטלים ימיים להסעת המונים.

מדובר במודל הקיים היום במדינות רבות בעולם כמו ניו יורק, הונג קונג, קפריסין ועוד. סביר להניח שהשאטל יעבור בין נמלים קיימים ורציפים שיוקמו עבורו במרינות. האפשרויות כוללות כמובן גם את המרינה באשקלון, המרינה באשדוד, המרינה בנתניה, הנמלים ביפו, תל אביב וחדרה, חיפה ועכו.

שני המסמכים נוסחו על פי מודלים הפועלים בהצלחה בעולם והם מיועדים לתגבור התחבורה הציבורית, ולהילחם בעומסי התנועה שעלותם השנתית למשק מגיעה לכ- 40 מיליארד שקלים. המודלים נועדו לשפר את רמת הניידות במדינת ישראל, להביא לשינוי מהותי בהרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולנגישות, חדשנות ויעילות תחבורתית שתתמוך בצמיחה כלכלית וחברתית ובקיצור זמני הנסיעה בין הפריפריה ומרכז הארץ.

המרינה באשקלון

המרינה באשקלון

"רכבת על גלגלים והשאטל הימי הם שני נושאים חדשניים אותם התחלתי לקדם עוד בכהונתי הקודמת במשרד התחבורה, ואשר נעצרו לצערי עם תום כהונתי הראשונה", מסרה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, "כעת אני מחזירה אותם לשולחן, על מנת לבחון לעומק את היתכנותם ואת תרומתם הפוטנציאלית למערכת התחבורה בישראל. זהו צעד משמעותי שעושה המשרד להורדת יוקר המחיה ולחיזוק הנגישות של כל תושבי ישראל. מדובר בפתרונות חדשניים המיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם, ובכוונתי לשלב אותם במאבק בעומסי התנועה".

ה"קול קורא" להפעלת שאטלים ימיים שפורסם על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון וחברת נמלי ישראל, הכולל בקשה לקבלת מידע (RFI), מופנה לחברות ספנות ישראליות ובינלאומיות, לבדיקת היתכנות להפעלת מערך שאטלים ימיים בסמוך לחופי ישראל.

הפרמטרים שייבחנו כוללים בין השאר את מהירות הכלים, קיבולת נוסעים, וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, ובהם סנפירית, רחפת ועוד, יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר, בתפוסה של לפחות 100 נוסעים ותוך שמירה על חווית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובניית פיילוט בחופי ישראל.

פרויקט השאטל הימי הוצע על ידי השרה רגב מתוך הבנה שלחופי ישראל מתקיימים תנאים נוחים להפעלת השאטל במשך כ-300 ימים בשנה. יצוין, כי פרויקטים דומים פועלים בהצלחה במדינות רבות, ובהן ארה"ב, יוון וקפריסין.

שרת התחבורה, מירי רגב. צילום: דוברות רכבת ישראל

שרת התחבורה, מירי רגב. צילום: דוברות רכבת ישראל

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "השאטל הימי והרכבת על גלגלים נועדו להעלות את רמת הניידות של תושבי ישראל, באמצעות שיפור היעילות, המהירות והשירות בתחבורה הציבורית. הפחתת העומסים בדרכים ושדרוג התחבורה הציבורית יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית. מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך שמקדמת השרה רגב כדי להקל על בעיית העומסים בישראל. לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחיסכון בזמן, נסיעה ללא זיהום אוויר, והגעה רגועה ונעימה לעבודה, גם במסלולי התחבורה הציבורית הקיימים וגם דרך חופי הים שלנו".

בנוסף, פרסם המשרד "קול קורא" להפעלת רכבת על גלגלים, המכונה גם "אוטובוס רב קיבולת" (BRT). מדובר במערכת להסעת המונים אשר נעה על כביש רגיל ללא צורך בתשתית מיוחדת כגון מסילה או מנהרה.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבלת הצעות למערכות מתאימות. ההצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה. את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה.

המרינה באשקלון

המרינה באשקלון

בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות בהם פועלים מפעילי לתחבורה הציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן, נקבע כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית לפחות ב-30% מאורכו.

הפנייה כוללת כלי רכב חשמליים בלבד, בדגש על חדשנות טכנולוגית הכוללת ניהול מידע בזמן אמת, פיקוח, שליטה ובקרה ממוחשבת, ונגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת הפיילוט, הזוכים יערכו סקרי שביעות רצון תקופתיים באופן שוטף והמפעילים יעבירו דיווחים רציפים של תפקוד הרכב למעקב וניטור שוטף.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"

הואשמת בעבירה פלילית? משרד עורכי דין אמנון גולן – ההגנה המשפטית שאתה צריך


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר