העיר אשקלון לובשת חג עם פתיחתם של מחלף אשקלון צפון וכביש היציאה הצפונית שביחד אמורים להקל משמעותית על העומסים בכבישים הראשיים של העיר במיוחד בשכונת ברנע.
אלא שכעת מתברר כי יש מי שמשלמים מחיר לא קטן בשל פתיחת המחלף החדש – תושבי הישוב ניצן שמצפון לו. כחלק מפתיחת המחלף החדש והמהלך שרכבת ישראל מקדמת בשנים האחרונות לצמצום מפגשי מסילה וכביש בישראל, הגיע כעת תורם של המפגש בצומת פריאור והמפגש בצומת ניצנים.
על פי התכניות של משרד התחבורה הכניסה לניצן מכביש 4 חסומה. הרמזורים יכוסו בינתיים בניילון והתושבים שירצו לצאת ולבוא לישוב, לבסיס הטירונים או לחוף ניצנים יאלצו להשתמש במחלף החדש הממוקם כשלושה קילומטרים דרומה.
מזכיר הישוב ניצן, יונתן גולן מנסה כבר חודשים להידבר עם פקידי משרד התחבורה ולמנוע את סגירת הצומת אך ללא הצלחה. "נתקלנו בפקידים אטומים שהמושג 'כוח דהיתרא עדיף' לא תקף לגביהם. הם בוחרים באפשרות הקלה מתוך אטימות מוחלטת, גם לנוחות התושבים וגם לגבי הסכנות שיש בכביש החלופי", אומר גולן ומסביר: "אנחנו הצענו פתרון פשוט: אמרנו שאנחנו מבינים שיש סכנה בצומת, אבל צריך להיות פתרון מידתי. הצענו להשאיר רק את הכניסה והיציאה לצפון פתוחים תוך הגבלה לרכבים כבדים לעבור שם. שרכב מעל 4 טון לא יכול לעבור בהם. רוב המקרים של כמעט תאונה נגרמו מכלים כבדים: אוטובוסים משאיות. אם אתה מבטל את היציאה דרומה ומוריד את הכלים הכבדים הורדת כמעט 50% מהסכנה. אם במקום זה אתה מעלה את כל הנוסעים על הכביש הצר בין ניצן לבאר גנים אתה מעלה את הסכנה".
רוניאל כהן, מתגורר בניצן שש שנים. הוא הגיע לטקס חנוכת המחלף בהשתתפותה של שרת התחבורה מירי רגב והחל לצעוק ברקע דבריה לקהל הנוכחים, נגד פתיחת המחלף שפוגע בו ובשכניו. לדבריו התכניות להקמת מחלף בצומת ניצנים קיימות כבר שנים רבות אך משום מה בחרו לבצע את המחלף של אשקלון ולדחות בעוד כמה שנים את הקמת המחלף בניצנים.
"לא הגיוני שאתה מוצא פתרון לתושבי אשקלון ותוך כדי אתה פוגע בתושבים אחרים", אומר כהן ומלבד הסיכון הרב שבהזרמת כל הרכבים לכביש הצר מתכוון גם להולכי הרגל שסובלים מזה. "מה עם אנשים שאין להם רכב? הם צריכים להיות נתונים לחסדים של טרמפים? כיום הולכים ברגל כמה דקות ומגיעים לבית, אבל עכשיו מרחיקים את התחנה וזה גורם לאנשים עוול מאוד גדול. יש משפט שצרם לי ממנכ"ל משרד התחבורה שאומר לי "יש לי באשדוד 60,000 תושבים ויש לי את ניצן עם 600 משפחות" הוא אומר לי "אני לא סופר אתכם. מבחינה תחבורתית אם תעמוד עוד חמש דקות או עשר דקות או רבע שעה – אותי זה לא מעניין".
כהן מזכיר כי לא רק תושבי ניצן משתמשים בכביש אלא גם הבאים לחוף הים ולבסיס הטירונים הסמוך. בחורף האחרון היה הכביש סגור מספר ימים בגלל שלולית ענקית של מי גשמים שנקוו בו. אחת המכוניות נתקעה והיה חשש לחייו של הנהג. מה שיכול לחזור על עצמו בחורפים הבאים ולמעשה להפוך את הישוב ואת הבסיס לנצורים.
"מה שהכי הרגיז זה שהם אומרים שהם פרסמו בעיתונות שזה הולך להיסגר. אף אחד מתוך הישוב לא ידע שזה הולך להיסגר. אנחנו פתאום נסענו בכביש 4 אתמול ופתאום מגלים שלט כזה כתום זוהר שמודיע שב-7/7 ייסגר הצומת".
במועצה האזורית חוף אשקלון ובמשרד התחבורה התנהלו כמה וכמה דיונים בנושא כשהמועצה לוחצת ומבקשת לא לסגור את צומת ניצנים ומנגד במשרד התחבורה נצמדים לסיכונים הרבים שקיימים במפגש המסילה ומתעקשים על סגירתה יחד עם פתיחת המחלף החדש.
"סגירת צומת ניצנים וביטול מפגש הכביש-רכבת מהווה פעולה חשובה לבטיחות משתמשי הדרך ותושבי האזור", טוענים במשרד התחבורה ומוסיפים: "מדובר במפגש שהוגדר כאחד מהמפגשים המסוכנים ביותר מתוך כ-70 מפגשים ברחבי המדינה, המפגש מאופיין באירועי בטיחות רבים והנו גדוש בכמות כלי רכב".
אולי יעניין אותך גם:
- תיעוד מצומת ניצנים: רכבים חוצים את המסילה רגע לפני שהרכבת חולפת
- כמעט אסון ליד אשקלון: אוטובוס נתקע על המסילה; הרכבת נעצרה ברגע האחרון
- "כמעט אסון" – צפו: ברגע האחרון נמנעה תאונת רכבת
עם זאת, השבוע קיבל ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, הבטחה מהמשנה למנכ"ל משרד התחבורה, יעקב בליטשטיין למציאת פתרון בדמות הפרדה מפלסית חדשה שתחבר את ניצן ובאר גנים לצומת ניצנים. "המחלף החדש נמצא בסטטוס של תכנון מוקדם וסטטוטוריקה מול הוועדה המחוזית דרום. תהליך זה אמור להסתיים במהלך 2023. תקצוב הפרדה מפלסית לביצוע נמצא בסדר עדיפות גבוה מבחינת משרד התחבורה ויתועדף לתכנית החומש הבאה של חברת נתיבי ישראל במסגרת פרוייקט 'כביש 4 – עד הלום אשקלון'", כותב בליטשטיין לרביבו.
במשרד התחבורה כבר היה תכנון ישן להקמת מחלף בצומת ניצנים אלא שהתכנית הזו כבר אינה בתוקף. אמנם התכנון המוקדם הוא דבר מבורך אך הוא עדיין אינו מעיד על כך שיבוצע בשנים הקרובות, שכן ללא תקצוב של משרד האוצר התכניות יכולות לשכב במגירה כמו שהתכניות להקמת היציאה הצפונית מאשקלון ישבו בה במשך למעלה מעשור.
משרד התחבורה ניסה לפצות את תושבי ניצן עם שורת צעדים שעשויים להקל את המצוקות שאותן שטחו בפניו: הכביש המחבר בין ניצן לבאר גנים שהיה מתוחזק על ידי המועצה האזורית ובשנים האחרונות חודשה בו בתאורה והוקמה בו מעין טיילת להולכי רגל, מועבר בימים אלה לידי נתיבי ישראל שחוץ מריבוד חדש מידי כמה שנים תהיה אחראית על תאורת הלילה, ניקיון, גינון, וניקוז ונראה כי צפוי לכביש הזה עתיד הרבה יותר טוב מהצורה שבה הוא תוחזק בשנים האחרונות.
רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"
הואשמת בעבירה פלילית? משרד עורכי דין אמנון גולן – ההגנה המשפטית שאתה צריך
עוד התחייבו במשרד התחבורה להרחיב את שעות הפעילות של קו 152 מאשדוד לאשקלון דרך ניצן ובאר גנים והוספת 6 נסיעות מידי יום. קו 304 היוצא משכונת ברנע לתל אביב יתחיל לנסוע ביציאה הצפונית החדשה ולא דרך צומת סילבר.
התושבים מתכוונים לנקוט בצעדי מחאה. "יש כוונה מבחינת המון אנשים לחסום את הצומת. הם רוצים להעמיד שם רכבים ולחסום את הרכבת. הם רוצים שהדבר הזה יתעורר. מאוד מאוד קשה לקבל הד ציבורי בתקופה כזו אם זה משהו שלא קשור לקורונה", אומר כהן ומוסיף: "לכן אומרים פה 'אם אנחנו נצטרך לסבול עוד זמן המתנה בנסיעה אז גם אנשים אחרים יצטרכו לסבול' זה הכיוון והאיום שלהם אם זה לא יצא לפועל".