סקר חדש של עמותת אור ירוק חושף נתונים באשר להרגלי הנהיגה של בני הנוער באשקלון שלרובם עדיין אין רשיון נהיגה. מתוצאות הסקר עולה כי 47% מבני הנוער מאשקלון הודו כי גם הם נהגו ללא רישיון, 59% ציינו כי קיים סיכוי שבעתיד הם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול ו-33% מהם חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
הסקר רחב ההיקף כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתכנית "סינמה דרייב" שמפעילה עמותת אור ירוק בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ בשנת הלימודים תשע"ט. הנתונים נאספו ממאות בתי ספר ברחבי הארץ במהלך כל שנית הלימודים הקודמת וכעת הם נחשפים לראשונה.
עוד עולה מהסקר באשקלון:
• 37% מבני הנוער קובעים שלא חשוב לחבוש קסדה ולציית לחוקי התנועה בכל רכיבה על אופניים חשמליים.
• 32% מבני הנוער חושבים שלא תמיד חשוב לחגור במושב האחורי.
• כשנשאלו מה צריך לעשות כדי שצעירים ינהגו אחרת: 38% אמרו שצריך להראות להם תמונות קשות של תאונות ונפגעים.31% קבעו שצריך לתת להם יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה.
מנתוני הסקר עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפע אלכוהול, במהירות מופרזת או ברכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה, מעשה מסוכן. הסקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה וזאת במטרה לראות האם מסרי הבטיחות שינו את עמודותיהם והשקפתם.
להלן הנתונים בערים נוספות:
• תל אביב-יפו: 39% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 62% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 46% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• ירושלים: 36% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 53% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 35% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• חיפה: 51% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 31% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 50% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• באר שבע: 31% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 54% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 35% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• פתח תקווה: 34% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 56% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 34% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• ראשון לציון: 43% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 63% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 37% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• אשדוד: 38% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 64% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 36% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• חולון: 38% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 58% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 39% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה .
• רמת גן: 39% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 58% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 35% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
• בת ים: 41% מבני הנוער הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 62% ציינו כי קיים סיכוי שהם ינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול. 45% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.
"נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים. זיהינו את ההיפגעות המוגברת של הקבוצה הזאת, עם המאפיינים הייחודים שלה וביחד עם משרד החינוך שנרתם לנושא אנחנו פועלים על מנת להגביר את המודעות וההבנה כדי לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה" מסר היום ממנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה והוסיף "הטמעת מסרי הבטיחות בגיל צעיר והבנה כי שתיית אלכוהול בנהיגה, רכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה, נהיגה ללא רישיון ועוד עבירות הן פעולות מסוכנות שעלולות לעלות בחיי אדם, יכולים להניב פרי מיד עם קבלת הרישיון. במקביל, כדי להציל את הנהגים הצעירים מתאונות דרכים המדינה חייבת למקד הסברה נרחבת בעיקר באמצעי המדיה שבהם הצעירים נמצאים כמו רשתות חברתיות וביוטיוב".
על פי נתוני עמותת אור ירוק 25 נהגים צעירים נהרגו מתחילת שנת 2019 בתאונות דרכים לעומת 24 נהגים צעירים שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א, מכל שכבות האוכלוסייה, יהודים וערבים, עברו בשנת הלימודים תשע"ט את תכנית "סינמה דרייב" שעוסקת בנושאים הנוגעים לבני הנוער – אלכוהול/סמים, לחץ חברתי בנהיגה והיסח דעת. התכנית החדשנית מועברת באמצעות משקפי תלת מימד ומותאמת לכל המגזרים בחברה הישראלית .