בשנה האחרונה פועל בבית הספר אורט אפרידר, פרויקט הנקרא isteam. פרויקט זה מעודד את תחום היזמות בקרב התלמידים בהתבסס על ראייה רב תחומית המשלבת בתוכה: חדשנות, מדעים טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה. שיטת הלמידה בפרויקט זה היא בקבוצות הלומדות באופן עצמאי במרחבי למידה משתנים: בכיתה, במעבדות ובחצר בית הספר. תפקיד המורה הוא בעיקר ליווי והדרכה וכמעט ואין הוראה פרונטלית.
הפרוייקט התחיל בקורס יזמות אינטנסיבי של “מטה כחול לבן”. במהלכו קיבלו התלמידים המשגה יסודית של תחום היזמות, מתודות להפיכת רעיונות ליוזמות, ידע בסיסי בניתוח שוק ובשיווק. במהלך הקורס התחלקו התלמידים לקבוצות והחלו לבנות יוזמות עצמאיות. למרות שזו השנה הראשונה בה משתתף בית הספר בקורס היזמות, הצליחו שני תלמידים להגיע עם היוזמה שלהם – מערכת למניעת שכיחת תינוקות ברכב – לתחרות הגמר של היזמים הצעירים של מטה כחול לבן 2017. היוזמה אף הוצגה בתערוכה שהתקיימה בהרצלייה וקצרה שבחים רבים.
עם סיום הקורס החלו התלמידים להעמיק את החקר ביוזמה שבחרו וכל קבוצה בנתה לעצמה תיק יזמות והחלה להתכונן לקראת פרזנטציה של היוזמה. במהלך הבנייה התקיים שיתוף פעולה ייחודי עם סטודנטים שהגיעו לבית הספר מאוניברסיטת MIT. ארבעה סטודנטים שהו בבית הספר במשך חמישה ימים והעבירו לתלמידי ה-isteam קורס יזמות ייחודי משלהם וקורס לבניית אפליקציות. המפגש עם הסטודנטים היה מוצלח ביותר והסתיים במיזם משותף לבניית “wall of herbs” – קיר התבלינים הפורח בבית הספר.
לקראת השלבים האחרונים של בניית היוזמות, נערכה תערוכת יוזמות נבחרות בבית הספר. בכירי מטה משרד החינוך והרשות המקומית ביקרו בתערוכה והתרשמו מהיוזמות ומיכולתם של התלמידים להציג אותן. יצוין כי קבוצה אחת הצליחה להשיג במהלך התערוכה את התקציב הנדרש להוצאת היוזמה לפועל.
בין קורס היזמות האינטנסיבי, לבניית מצגות ולהוצאת פלקטים התקיימו, כאמור, מספר תחרויות צבעוניות ביותר. כל תחרות החלה בחקר הנושא, תכנון ובנייה. כאשר יצאה התחרות לפועל היא צבעה את בית הספר בצבעים מרהיבים וסחפה אחריה את כלל תלמידי בית הספר.
בתחרות הראשונה – “ביצתך לשלום” – נדרשו התלמידים לבנות דגם שיאפשר להטיל ביצה מהקומה הכי גבוהה בבית הספר מבלי לשבור אותה. תכנון איכותי של מרבית הקבוצות הנחית מספר רב של ביצים בשלום.
לאחר שהצליחו התלמידים להצניח ביצה הם החלו להתכונן לקראת האתגר הבא. במסגרת תחרות – “טילי מים לשמים” נדרשו התלמידים לבנות טיל מים שיעוף לגובה המקסימאלי ויצליח לפתוח מצנח שינחית אותו בשלום.
בתחרות המתוקה ביותר – “הפירמידות” – נדרשו התלמידים בפרק זמן קצוב לבנות, מקיסמי שיניים ומרשמלו, את הפירמידה הגדולה ביותר.
בתחרות נוספת שהתקיימה השבוע – “שיט רפסודות” – נדרשו התלמידים להשיט רפסודות על בלונים במגרש הספורט. ראשית נאלצו התלמידים לנפח כמות גדולה של בלונים ולהניח עליהם את הרפסודה. קבוצה אחת הצליחה להעלות חמישה עשר תלמידים על הרפסודה. הקבוצה שניצחה הייתה זו שהצליחה להשיט את הרפסודה על הבלונים במשך חמישה מטרים. יצוין כי בין הנוסעים על הרפסודה המנצחת התגנבו שתי נוסעות “זרות”: מנהלת בית הספר, דבורה בוסקילה והמנהלת הפדגוגית, איריס אליס.
בתחרות נוספת שהתקיימה במסגרת ה”אורטיאדה” בין כל בתי הספר המשתתפים בפרויקט זכו שישה נציגים של פרוייקט ה-isteam של בית הספר אורט אפרידר במקום השני. כאשר במסגרת התחרות, הצליחו התלמידים, תוך פרק זמן קצוב לפתור בעיה מילולית ולבנות דגם מרהיב של אורגן אלקטרוני.
מה פשר המבנים המוזרים שהוקמו באשקלון ומה קורה בהם?
שתי כיפות גאודזיות חדשות וייחודיות נפתחו באקו-פארק אשקלון ומשנות את כללי המשחק. עם מיזוג אוויר, תצפית מרהיבה על האגם ואפשרות למגוון פעילויות – מדובר בתוספת שמשלבת חוויה קהילתית, חדשנות וסביבה מעוררת השראה