מינהל החינוך מוביל מהלך חדשני לחיזוק החוסן הנפשי והכישורים החברתיים של ילדי הגן באמצעות תכנית ייחודית בשם "פסיעות", הפועלת זו השנה השלישית. התכנית, המבוססת על עקרונות ה-SEL (למידה חברתית-רגשית), מציעה גישה חדשנית המשלבת משחק, למידה ורגש.

תוכנית פסיעות בגני הילדים באשקלון
במרכז התכנית עומדות שלוש דמויות ייחודיות המייצגות טיפוסי אישיות שונים: מרי הנמר, המייצג את הצד האימפולסיבי והכועס שבכולנו; ברי העכבר, המגלם את הנטייה להימנעות וחשש; ולבבון הארנבון, המייצג את הצד החברתי והאוהב. באמצעות הדמויות הללו, הילדים לומדים לזהות ולהבין רגשות שונים ומפתחים כלים להתמודדות עם מצבים חברתיים מאתגרים.
"הגישה המשולבת של התכנית היא המפתח להצלחתה", מסבירים במינהל החינוך. התכנית פועלת בשלושה מישורים מרכזיים: ראשית, יצירת אקלים חיובי ותומך בגן; שנית, פיתוח ממוקד של מיומנויות חברתיות אצל הילדים; ושלישית, הכשרה מקצועית מעמיקה לצוות החינוכי.

עמידה חברתית מול עמידה לא חברתית
הפעילות בגן משלבת אלמנטים מגוונים: שיר פתיחה למפגשים, משחק עם הבובות, ופעילויות יצירה כמו דפי צביעה. כל אלה משמשים ככלים להטמעת המסרים החינוכיים באופן חווייתי ומותאם לגיל הרך.
חלק משמעותי מהתכנית הוא ההכשרה המקיפה שמקבל הצוות החינוכי. במהלך מפגשי ההדרכה, הגננות רוכשות ידע תיאורטי ומעשי המאפשר להן לזהות ילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים ולהעניק להם כלים מתאימים. ההכשרה כוללת גם למידה מעשית של שימוש בבובות, הנחיית מפגשי למידה, והובלת פעילויות יצירה.

תוכנית פסיעות בגני אשקלון
יובל זוזט, ראש מינהל חינוך ותנו"ס, מדגיש את חשיבות התכנית: "חיזוק החוסן והרווחה האישית מהווה אחד מארבעת היעדים המרכזיים שלנו במינהל החינוך. אנחנו מאמינים שפיתוח תחושת המסוגלות האישית והמיומנויות הרגשיות-חברתיות חייב להתחיל כבר בגיל הגן".

יובל זוזט. צילום: פבל
אחד המאפיינים הייחודיים של תכנית "פסיעות" הוא יכולת המדידה שלה. התכנית כוללת כלי הערכה המאפשרים לעקוב אחר התקדמות כל ילד ולהשוות את רמת המיומנויות החברתיות שלו לפני ואחרי ההשתתפות בתכנית. גישה זו מאפשרת התאמה מדויקת של התכנית לצרכים האישיים של כל ילד והערכה אובייקטיבית של השפעתה.
"ההשקעה בהכשרת הצוות החינוכי היא מפתח להצלחה לטווח ארוך," מסכם זוזט. "הידע והכלים שרוכשות הגננות נשארים איתן לאורך זמן ומאפשרים להן להמשיך ולחזק את ההיבטים הרגשיים-חברתיים בקרב ילדי הגן גם בעתיד".
בשיתוף מינהל החינוך