בעוד שבועיים יסתיים "חודש האזרח הוותיק" שצויין השנה בין ה-22 באוקטובר ל-22 בנובמבר. עמותת אור ירוק מדווחת היום כי מתחילת השנה נהרגו 77 קשישים, מבוגרים שגילם עולה על 65, בתאונות דרכים ולמעשה כל הרוג רביעי בתאונות דרכים בישראל הוא קשיש. אחוז גבוה יחסית לשאר מגדרי הגיל. לאור ההיפגעות הגבוהה של הקשישים בישראל בתאונות דרכים, החליטו בעמותת אור ירוק לבדוק האם מעברי החציה ביישובים מותאמים גם לאוכלוסייה המבוגרת. הבדיקה נעשתה במקומות אליהם מגיעים קשישים רבים כמו מעונות יום לקשישים, בתי אבות וקופות חולים.
מתנדבי העמותה ביקרו גם באשקלון. במהלך הבדיקות בחנו האם מעברי החצייה דהויים, האם קיימת הנמכת מדרכה בכניסה למעבר החצייה, האם קיים פס האטה לפני מעבר החצייה והאם משך האור הירוק (במעברי חציה עם רמזור) מותאם לקצב ההליכה של האזרחים הוותיקים.
מהבדיקה עולה כי במקרים רבים זמן חציית הכביש של הולך רגל קשיש אל מול הולך רגל צעיר הוא כפול, ובנוסף, בחלק ממעברי החצייה האור הירוק קצר מדי וקשישים לא מספיקים לחצות. בנוסף נמצא כי במקומות רבים לא קיימת הנמכה לקראת מעבר החצייה וכי המעבר דהוי ואינו צבוע כראוי, נתונים המקשים על הולכי רגל ועל קשישים בפרט כאשר הם מגיעים לחצות את הכביש.
הממצאים באשקלון:
• מעבר החצייה בקניון חוצות נמצא מחוק ודהוי, ללא פסי האטה והוא אינו מרומזר.
• מעבר החצייה ברחוב אקסודוס/מנחם בגין נמצא מחוק ודהוי וללא פסי האטה.
• מעבר החצייה ברחוב יצחק רבין/אלי כהן נמצא מחוק ודהוי, ללא תמרור מעבר חציה וללא פסי האטה.
• בחוף אשקלון נבדק מעבר חציה אחד בברכיה. מעבר החצייה נמצא ללא תמרור וללא פסי האטה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל פשוט מפקירה את האזרחים הוותיקים שלה. אנשים שבנו את המדינה ושרדו את המלחמות לא שרדו פעולה פשוטה כמו חצית כביש. הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתחיל להתחשב גם באוכלוסיית האזרחים הוותיקים וביחד עם הרשויות המקומיות יקדמו התקנת פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. במקביל, חייבים להאריך את משך האור הירוק ברמזורים של הולכי הרגל. מדובר בהוצאה כספית קטנה שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הגיע הזמן לגלות רגישות וחמלה כלפי האוכלוסיות החלשות בחברה כדי למנוע את הקשיש ההרוג הבא".