משרד החינוך עורך בכל שנה מבחן לאיתור תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה ב'. במבחן שנעשה השנה באשקלון, התגלתה עלייה של 50% משנה שעברה במספר התלמידים המחוננים והמצטיינים שאותרו.
המבחן הינו מבחן ארצי ואחיד ומבוסס על כישורים מילוליים, חשיבה מתמטית וחשיבה לוגית. תהליך האיתור מתבסס על שני שלבים. שלב א' נערך בבתי הספר. תלמידים שעברו את שלב א' מוזמנים על ידי אגף המחוננים ומצטיינים להיבחן בשלב ב'. בשנה"ל תשפ"ב, ניגשו לשלב ב' כ-340 תלמידים ותלמידות כיתות ב'. מתוצאות המבחן שפורסמו על ידי משרד החינוך עולה כי 71 תלמידים אותרו כמחוננים ו-124 תלמידים אותרו כמצטיינים.
ראש העיר, תומר גלאם: ״מערכת החינוך העירונית ממשיכה לשבור שיאים של מצוינות, הלכה למעשה. ההשקעה שלנו בחינוך, בתוכניות חדשניות ובפדגוגיה איכותית, מוכיחה את עצמה שוב ושוב עם הישגים מרשימים אליהם מגיעים תלמידנו והפעם, בעלייה חסרת התקדים של תלמידות ותלמידים שאותרו כמצטיינים וכמחוננים. אני מברך על כך וגאה בכל אחת ואחד מהם על ההתמדה, הנחישות וההשקעה. יגעת ומצאת, תאמין. אנחנו מאמינים בכם. המשיכו כך״.
ראש מינהל חינוך ותנו"ס, יובל זוזט: ״התוצאות המרשימות שפורסמו, הן פועל יוצא של השקעה עקבית של ראש העיר מר תומר גלאם במערכת החינוך ,מתוך מטרה למצות את מלוא הפוטנציאל האישי של כל תלמיד ותלמידה. השנה נהנו תלמידי בית הספר היסודיים בעיר, מתכנית העשרה ייחודית, השמה דגש על אוריינות מתמטית, מדעית ושפתית בדרך של למידה התנסותית וחווייתית. זאת במטרה לאפשר את התנאים המיטביים בהם היכולות הגבוהות של התלמידות והתלמידים יבואו לידי ביטוי מקסימלי. מעורבות ההורים בתכנית היוותה גורם חשוב ומשמעותי בקידום והצלחת התלמידים״.