הרב יצחק ברדא ותומר גלאם. צילום: אלדד עובדיה
הרב יצחק ברדא ותומר גלאם. צילום: אלדד עובדיה

האחראי על בתי הכנסת באגמים הוקלט: "אחד של הרב פינטו ואחד של הרב ברדא"

אף על פי שהעירייה עדיין לא הקצתה את בתי הכנסת שבנתה בשכונת אגמים לאף גורם, עובד שמונה מטעמה להיות אחראי על בתי הכנסת הוקלט אומר כי בתי הכנסת הוקצו לרב יאשיהו פינטו וכן לרב יצחק ברדא. בעירייה התנערו מהדברים ואמרו כי הם אינם נכונים ונאמרו על דעתו של העובד בלבד

פורסם בתאריך: 1.11.19 13:52

     

נושא בתי הכנסת באגמים הוא נושא שמעורר המון אמוציות הן בקרב תושבי השכונה והן בקרב חברי המועצה, בעיקר מקרב האופוזיציה. העירייה, באמצעות החברה כלכלית, בנתה שלושה בתי כנסת בשכונת אגמים, וכפי הנדרש, היא מתכוונת להקצות אותם לעמותות שינהלו אותם. הדבר אמור לעבור בוועדת הקצאות ולאחר מכן לקבל את אישור מועצת העיר.

אלא שעלו טענות שללא הוועדה המבנים הללו הוקצו אחד לעמותה המזוהה עם הרב יצחק ברדא, פטרונו הרוחני של ראש העירייה, ואילו השני לשובה ישראל של הרב יאשיהו פינטו שאף הוא תמך בגלאם בבחירות.

מי שעתרה בעניין היא אגודת חב"ד שפנתה לבית המשפט, ובין הצדדים התנהל הליך משפטי שבו הוטחו האשמות רבות בין הצדדים.

בית הכנסת באגמים

בית הכנסת באגמים

חב"ד מצדה טענה כי בפרסומים השונים מופיע שם בית כנסת אחד משכן הדסה על שם בתו של הרב יצחק ברדא וכן אנשים מטעמו מנהלים את בית הכנסת, ולגבי בית הכנסת השני, הם טענו כי נתלה בו שלט שהוסר, ועליו נכתב: ״שובה ישראל – בראשות הרב יאשיהו יוסף פינטו שליט״א״.

העירייה מצדה הגיבה כי בתי הכנסת לא הוקצו לאף גורם, והיא הגדילה לעשות והציבה מחוץ לבתי הכנסת שלטים שעליהם נכתב כי בתי הכנסת נועדו לכלל הציבור. העירייה אף ציינה כי מונה מטעמה עובד שיהיה אחראי על בתי הכנסת.

"99% זה של הרב ברדא"

אלא שמתמלילי שיחה שהוצגו בבית המשפט התברר כי דווקא העובד הזה מחזק את טענתה של חב"ד. "בשיחה שהוקלטה עם מר אבנר חזן, לאחר הגשת תגובת המשיבה, עולה כי מפתחות בתי הכנסת לא בידיו וכי הוא אחראי על בתי הכנסת מבחינת ניקיון וגינון בלבד! מר חזן הפנה את הגורם ששוחח איתו למר אליהו ברדא (בנו של הרב יצחק ברדא ועוזר ראש העירייה)", נכתב במסמך שהוגש לבית המשפט.

עוד נכתב כי בשיחות אחרות, "מר חזן אישר בשיחה הטלפונית כי שניים ממבני בתי הכנסת כבר מיועדים לרבנים פינטו וברדא, ולפי ידיעתו, שלושת בתי הכנסת באחריות העירייה עד שיעברו לעמותות הנ״ל: ‘אני יודע ששלושה בתי הכנסת באחריות העירייה עד שיעברו למי שצריך לרב פינטו, לרב ברדא’. ‘אני יודע שבנו אחד של הרב פינטו, אחד של הרב ברדא ואחד של שובו לא זוכר…’ אמירות אלו של מר חזן מלמדות עד כמה ‘הליך ההקצאה’ נעשה על ידי המשיבה בצורה בלתי. חוקית ותקינה תוך שהיא יודעת למי בכוונתה להקצות את מבני הציבור עוד לפני שסיימה את הליך ההקצאה.

השלט שתלתה העירייה בבתי הכנסת

השלט שתלתה העירייה בבתי הכנסת

"מר חזן אישר בשיחה כי בית הכנסת של הרב ברדא מצוי בעמק האלה: ‘99% זה של הרב ברדא’, ולגבי מבנה בית הכנסת שנמסר לרב פינטו אמר, ‘והשני נדמה לי של שובו של הרב פינטו, נדמה לי זה עמק חפר 12’. מר חזן אמר שיש עוד בית כנסת בבנייה, אך הוא אינו יודע למי הוא שייך. מר חזן נשאל איך הוא טוען שבית הכנסת הוא של הרב ברדא כאשר יש שלטים של העירייה שבתי הכנסת של כל הציבור והשיב: ‘אתמול, אתמול הציבו את השלטים’. מר חזן, עובד המשיבה, שב ואמר בהמשך ההקלטה, ‘אחד מהם של הרב ברדא, מתפללים של הרב ברדא, והשני של הרב פינטו’. מר חזן אמר שבכלל לא ידע שיש עוד בית כנסת, וכי אמרו לו שהוא אחראי על תחום הניקיון מחוץ לשני בתי כנסת וכי פרט לכך הוא לא יודע דבר", כך נכתב.

לעג לחב"ד

העירייה בתגובתה תקפה את אגודת חב"ד והזכירה הליך משפטי אחר שבו חב"ד ביקשה צו מניעה נגד הקצאה וכתבה כי האגודה מבקשת קרקעות רבות, "כמו שם, גם כאן, מטרת ההליך הוא לאלץ את העירייה להקצות כל קרקע פנויה למבקשת דווקא. מדוע המבקשת סבורה כי זכותה לנכס לעצמה את כל קרקעות הציבור בעיר אשקלון? לאלוהים הפתרונים", כתבה בתגובה ואף הוסיפה לעג מרומז לראשי התיבות של חב"ד וכתבה: "אין כאן לא חוכמה, לא בינה ולא דעת".

עוד הסבירה העירייה: "בטרם נמסרו בתי הכנסת האלה לחזקת העירייה נמסרו מפתחות בתי הכנסת לתושבי השכונה, ככל הנראה על ידי החברה הכלכלית לאשקלון, אשר בנתה את בתי הכנסת. הסיבות מדוע נמסרו מפתחות בתי הכנסת לתושבים בטרם נקבע הגורם אשר יפעיל את בתי הכנסת לא ידועה לעירייה, ברם לעירייה הגיעו תלונות רבות של תושבים בשכונה, ובהם גם חב"ד, בדבר מחסור חמור במקומות תפילה בשכונה, בעיקר במהלך החגים, וכנראה משום כך ועל מנת לשרת את צורכי הציבור נמסרו מפתחות בתי הכנסת לנציגי הציבור. יש להצר על כך שהמבקשים עושים שימוש בהחלטת החברה הכלכלית לאשקלון שככל הנראה שעתה למצוקת התושבים בשכונה ופתחה את שערי בתי הכנסת כדי לנגח את העירייה", נכתב.

"העובד לא הפנים את אחריותו"

בנוגע להתנהלותו של אותו עובד עירייה, כתבה העירייה בתגובה לבית המשפט כי העובד "לא הפנים עד תום את גדר האחריות שהוטלה עליו, ומשכך המשיבה חידדה לאותו עובד שמונה מטעמה כי באחריותו לוודא שבית הכנסת ברחוב עמק האלה ובית הכנסת ברחוב עמק חפר יהיו פתוחים לכלל הציבור וכי לא נקבעות עובדות בשטח ביחס לשימוש הנעשה בבתי הכנסת".

שכונת אגמים. צילום: אשר דיין

שכונת אגמים. צילום: אשר דיין

עוד נכתב בנוגע לדברים שאמר אותו עובד, "מר אבנר חזן, שמונה מטעם המשיבה להיות אחראי על בתי הכנסת, לא הפנים די הצורך את גדר אחריותו בהתאם לכתב המינוי. העירייה חידדה למר חזן את שמצופה ממנו כאחראי על בתי הכנסת ובכלל זאת לוודא כי השימוש בבתי הכנסת מותר לכלל הציבור בשכונה. העירייה תבקש גם להבהיר כי טוב היו עושים המבקשים, וביתר שאת אגודת חב"ד המתיימרת להיות עמותה שחרטה על דגלה את ‘הפצת היהדות באשקלון וסביבתה ברוח חסידות חב״ד’, לפנות אל נציגי העירייה, כפי שאגודת חב"ד ידעה לעשות במקרים רבים ואחרים, ובטרם אצה לה הדרך להקליט עובדים של המשיבה (שלא לומר למשוך אותם בלשונם) להעמיד את העירייה על הפער שבהבנת תפקידו של מר חזן. מכל מקום, יתר האמירות המיוחסות למר חזן ובכלל אלו האמירה כי בית הכנסת כבר הוקצה, בצד היותן אינן נכונות, נעשו על דעתו של מר חזן בלבד".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"


נכון לעכשיו ההליך המשפטי הסתיים לאחר שהעירייה התחייבה לקיים הליך הקצאה מלא לבתי הכנסת, ובאגודת חב"ד מאמינים שוועדת ההקצאות תעניק לחב"ד את אחד מבתי הכנסת בשכונת אגמים.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר