מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי מתחילת השנה נהרגו 55 קשישים (65+) בתאונות דרכים – כמעט כל הרוג רביעי הוא קשיש. לאור ההיפגעות הגבוהה של הקשישים בישראל בתאונות דרכים, יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק ומלגאי תכנית המלגות IMPACT ו- FIDF לבדוק האם מעברי החציה ביישובים מותאמים גם לאוכלוסייה המבוגרת. את בדיקה ביצעו במקומות אליהם מגיעים קשישים רבים כמו מעונות יום לאזרחים ותיקים, בתי אבות וקופות חולים.
מתנדבי אור ירוק צפו במעברי חציה ב-91 רשויות ברחבי הארץ, במהלך התצפית נצפו כ-1,500 אזרחים ותיקים בעת חציית הכביש.
בין המקומות אליהם הגיעו המתנדבים גם אשקלון.
במהלך הבדיקות בחנו המתנדבים מספר פרמטרים של בטיחות:
* תקינות מעברי החציה (דהויים/מחוקים/צבועים היטב)
* האם קיימת הנמכת מדרכה בכניסה למעבר החציה
* הימצאות פס האטה לפני מעבר החציה
* משך האור הירוק ברמזור – האם הוא מותאם לקצב ההליכה של האזרחים הוותיקים.
מהבדיקה עולה כי במקרים רבים זמן חציית הכביש של הולך רגל קשיש אל מול הולך רגל צעיר הוא כפול, ובנוסף, בחלק ממעברי החציה האור הירוק קצר מדי וקשישים לא מספיקים לחצות. בנוסף נמצא כי במקומות רבים לא קיימת הנמכה לקראת מעבר החציה וכי המעבר דהוי ואינו צבוע כראוי, נתונים המקשים על הולכי רגל ועל קשישים בפרט כאשר הם מגיעים לחצות את הכביש.
תוצאות הבדיקות באשקלון:
נבדקו שני מעברי חציה בשדרות בן גוריון וברחוב נחל סמול לקניון חוצות.
בשני מעברי החציה נמצאו הפסים מחוקים ודהויים. סמוך לשניהם אין פסי האטה והם אינם מרומזרים.
עוד נבדק מעבר חציה ברחוב קרן היסוד 15 לא הרחק מבית האבות נאות אבי בשכונת גן הורדים: מעבר החציה נמצא מחוק ודהוי, סמוך לו לא נמצא תמרור המסמל מעבר חציה וגם אין פסי האטה ולא רמזור מאיר.
רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"
הואשמת בעבירה פלילית? משרד עורכי דין אמנון גולן – ההגנה המשפטית שאתה צריך
"בכל שנה ממשיכים הנתונים להיות קשים כאשר הקשישים נפגעים באחוזים גבוהים שצריכים להדאיג את המדינה. הקשישים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים, ורבים מהם נפגעים כהולכי רגל, אנשים ששרדו מלחמות ובנו את המדינה לא שורדים פעולה פשוטה ויומיומית כמו חציית כביש בעוד שהפתרון להצלתם הוא קל לביצוע וזול" מסר היום מנכ"ל אור ירוק , ארז קיטה והוסיף "הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתחיל להתחשב גם באזרחים הוותיקים וביחד עם הרשויות המקומיות יקדמו התקנת פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. חייבים להאריך את משך האור הירוק ברמזורים של הולכי הרגל. מדובר בהוצאות נמוכות ובפעולות פשוטות שיכולות להיות ההבדל בין חיים למוות ומשמעותן הצלת הקשיש הבא בכבישים".