חניית המרכז הנפתי
חניית המרכז הנפתי

מצוקת החניה – לא גזירה משמיים

אין ספק שבעיות החניה ברחבי אשקלון הן מהרעות החולות של העיר. כבר שנים ארוכות שבקומה הרביעית מציעים פתרונות כאלו ואחרים למצוקה, אך דבר לא יצא לפועל. הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה. מה למשל? מיניבוסים קטנים באזורי הקניות

פורסם בתאריך: 9.5.18 00:00

     

אשקלון גדלה, והאמת שבקצב די מהיר בשנים האחרונות. זה חיובי, זה טוב לעסקים הקטנים בעיר וזה מגדיל את יכולת הביצוע של העירייה שכן הארנונה גדלה, ויש אפשרויות נוספות לנתב את הכסף הציבורי לטובת פיתוח המרחב העירוני. עם גדילת כמות התושבים נוצרה תופעה של מצוקת חניה שלא נצפתה בעיר, והחלו לתכנן צעדי מנע ופתרונות. בין היתר הוקמה מינהלת חניה שעוסקת בדיוק בנושא הזה במטרה להיערך לאתגרים הללו ולתת מענה בעקבות דוחות החניה שהחלה העירייה לחלק בשל האכיפה והפיכת אזורים עמוסים לחניה כחול-לבן בתשלום.

ברק חדריאן

150 אלף תושבים מתגוררים היום באשקלון. ולפי תנופת הבנייה, העיר צפויה לגדול לכ-200 אלף תושבים בתוך עשר שנים. האם מישהו בעירייה נערך לכמות כלי הרכב שתהיה בעיר מבחינת נגישות ודרכי הגעה נוחות? עזבו הגעה למרכז המסחר העירוניים — אני מדבר על הדרכים בתוך השכונות, לצד הבתים והבניינים. אי אפשר להניח שהבעיה תישאר רק נחלתן של מגדל ומרכז נפתי – זה יגיע עד הבית של כולנו והולך לשנות את אורח החיים שלנו.

לא מדובר בתסריט בלהות, וזאת ממש לא גזירת גורל. יש להיערך לטיפול בנושא הזה בצורה מושכלת ויצירתית, ויש לא מעט דברים שניתן לעשות כבר עכשיו. ראשית, לעירייה יש תכנית לרשת את העיר בשבילי אופניים. זה נהדר, זה בריא וכמובן ידידותי לסביבה, אך התכנית מיועדת לסלילת כבישי אופניים בכבישים ראשיים גדולים ולא בתוך השכונות ובמרכזי המסחר. חייבים לפני כן להציב יותר מתקנים לקשירת אופניים גם במקומות העמוסים בכלי רכב, בפארקים ובשכונות. לפני שיושקעו כספים רבים לסלילת מסלולי האופניים, בואו ננסה לחנך את הציבור לחשוב על אלטרנטיבה אחרת. יש אופציות נוספות מלבד להניע את הרכב.

חניה בתשלום. צילום: דוברות עיריית אשקלון

דרך נוספת להתמודד עם הבעיה היא ריבוי בחניונים נוספים. חניון באוויר הפתוח תופס שטח יקר לפעמים, אז למה אין מספיק חניות תת קרקעיות? תשמעו קטע, בהצעת התקציב לשנת 2014 של העירייה בפרק על הרפורמות הצפויות באגף ההנדסה מופיע כך: “חניון תת קרקעי במתחם גירון – 1,000 מקומות חניה חדשים”, כמו כן נכתב: “עיריית אשקלון בוחנת בימים אלה הקמת חניון תת-קרקעי לאורך המרכז הנפתי מקניון גירון. המדובר בחניון בן שלוש קומות שצפוי ליצור 1,000 מקומות חניה חדשים ויסייע לפתור את מצוקת החניה הקשה באזור”. כל זה רק לפני ארבע שנים, דבר שלא הפריע לאשר לקניון גירון הקמה של עוד חמש קומות על הקניון עצמו של מסחר ומשרדים. ומה יהיה עם החניה? יהיה בסדר.

נוסף על כך, בשכונות המגורים החדשות מרגישים את העומס הרב וגם את הקושי במציאת חניה. יש בעיות באכיפה של איסור חניית אוטובוסים פרטיים ומשאיות בחניות המיועדות לכלי רכב פרטיים. חייבים להוציא אותם לחניונים מוסדרים ובנוסף להכשיר קרקעות לחניה מסודרת. כיום שטחים רבים שאמורים להיבנות עליהם בניינים הופכים למגרשי חניה מאולתרים.

נושא אחרון שיש להעלות למודעות ולגבש בו חשיבה אסטרטגית הוא השימוש בתחבורה הציבורית באשקלון. קראתי לא מזמן שיש גידול בשימוש בקווי האוטובוס בעיר. זה מצוין. נשאלת השאלה האם זו תוספת של אוכלוסייה חדשה שהיגרה אל העיר או שאנשים באמת העדיפו לזנוח את הרכב הפרטי ולקחת אוטובוס לסידורים ולקניות? אני מהמר על החלק הראשון.

השינויים שבוצעו בנוגע לתחבורה הציבורית בעיר הם טובים: כניסת חברת דן בדרום, הוספת קווים וחיבור לרכבת. הייתי מוסיף קווי אוטובוס קצרים וקטנים של מיניבוסים במרכזי המסחר שיוצאים בתדירות גבוהה, למשל בציר אלי כהן ועד לעירייה או במגדל ברחוב הרצל דרך הצירים הראשיים לצד העסקים הקטנים. שנסיעות אלה יהיו כלולות בנסיעה בכרטיס הרב קו, כך במקום ללכת ממקום למקום או להיכנס לרכב, נסיעה בתחבורה הציבורית תקצר ביעילות את זמני הנסיעה ואת המרחק. זה קהילתי, תורם לעסקים ומקטין את כמות כלי הרכב בכביש.

תחנה מרכזית אשקלון

תחנה מרכזית אשקלון

אבל עם יד על הלב, יש כאן בעיה כוללת: איך מגבירים שימוש בתחבורה הציבורית והופכים אותה לנגישה, יעילה וטובה יותר, כך שציבור התושבים יעדיף מראש לבחור באוטובוס ולא ברכב הפרטי? לשם כך נדרש חזון אמיתי לשינוי מצב התחבורה בעיר.

התחנה המרכזית של העיר היא בכייה לדורות. הבטחות של שנים לשיפוץ והתחדשות והקמה של מתחם קניות חדש במקום לא יצאו אל הדרך. אני באמת לא מצליח להבין איך רשות מקומית מרשה לעצמה שמקום כזה, שהוא הפנים והכניסה לעיר, ייראה ככה. התחנה המרכזית מוזנחת, מלוכלכת, לא עמידה בפני מפגעי מזג האוויר ולא ממוזגת.

זה צו שעה, זו חובה חברתית: יש להפוך את התחנה המרכזית למודרנית. זה קרה בצורה מוצלחת בבאר שבע וקורה בימים אלו בפתח תקווה וגם בהרצליה. ואצלנו? בינתיים אין אופק. אז אל תתפלאו שאתם מכלים זמן בנסיעה בסיבובים כדי למצוא חניה בדרך לקופת החולים, לעירייה או למסע קניות בקניון או במגדל.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר