בשבוע שעבר יצאו תלמידי כיתה י'1 בבית הספר התיכון, בכפר סילבר של רשת חינוך 'קדימה מדע', למסע רגלי בן 9 ימים מכפר סילבר לירושלים. התלמידים, בהובלתה של המחנכת נוגה בן יעקב, למדו לנווט, לבשל, התמודדו עם שינה בשטח וימים שלמים ללא הטלפונים הניידים. בעיקר למדו התלמידים, שהם בעלי יכולות מגוונות וכי עליהם להאמין בעצמם. בן יעקב: "הילדים הללו מוכשרים וחכמים, אך כל אחד מסיבותיו שלו, יצר לעצמו פערים לימודיים משמעותיים. זה לא אומר שהם לא יכולים. אני מאמינה שאם הילדים בעתיד ירצו להיות מסגרים, נגרים או טכנאים, הם צריכים לבחור זאת כשיש להם תעודת בגרות ביד, ואפשרות לבחור כמו כולם."
המסע נערך השנה לראשונה במסגרת פרויקט ייחודי, בשיתוף משרד החינוך, אותו מוביל כפר הנוער בראשות חה"כ לשעבר שמעון סולומון. בן יעקב הגתה את התכנית ולאחר שקיבלה את אישור משרד החינוך לביצוע פיילוט התאכזבה. תקוותיה התבדו לאחר שעברה בין רשתות חינוך ובתי ספר רבים, שסירבו לקלוט את התכנית.
לא פעם אמרו לה מנהלים "למה הילדים האלה צריכים בגרות?" ו"תכנית יפה אבל לא נוכל לעמוד בעלויות…". למרות כל הסירובים בן-יעקב לא התייאשה ואת המסר של "להאמין בעצמך ובדרך שלך" שהיא מנסה להעביר לתלמידים יישמה קודם כל בעצמה.
בקיץ האחרון היא נפגשה עם מנהל כפר הנוער סילבר, שמעון סולומון, שמיד זיהה את הערך הרב בתכנית. "שמעון אמר לי ישר 'קודם כל כן. איך נעשה? כמה? ולמה? את זה כבר נפתור'." שחזרה בן יעקוב "משם היציאה למסע, כבר הייתה הרבה יותר קלה".
"הכפר שם לעצמו למטרה שהילדים האלה, יצאו עם תעודת בגרות מלאה, שתאפשר להם בעתיד חופש בחירה מלא בחייהם הבוגרים" הסביר סולומון "לכן, אנחנו מיישמים תכניות לימוד חדשניות, כמו למשל המסע ב'שביל ישראל', דווקא עם הילדים האלה, שחלקם מגיעים מרקע לא פשוט. הם אלו שחייבים לצאת עם תעודת בגרות על מנת שיוכלו לפרוץ את תקרות הזכוכית העומדות בפניהם".
במהלך המסע, בשטח, ביצעו הילדים עבודות חקר במקצועות השונים (ציון הבגרות מורכב מ70% מבחן ו-30% עבודות חקר). הם למדו ספרות, אזרחות, אנגלית ועוד. במסגרת שיעורי היסטוריה, למדו הילדים את סיפור העלייה מאתיופיה, המסע בסודן, והרגישו במו רגליהם וליבם את הכמיהה להגיע לירושלים – טעימה קטנה ממה שהרגישו העולים מאתיופיה בסודן, אשר היו כמהים להגיע לציון. "המסע היה מאד מאתגר עבור הילדים, הן ברמה הפיזית עם הציוד על הגב, והמרחקים הגדולים, כולל עליות לירושלים, והן ברמה הרגשית" הוסיף סולומון "הם עשו דברים שלא דמיינו שהם מסוגלים, ולמדו כמה כוחות טמונים בהם, גם צוות המורים שהצטרף, ראה את הילדים מתמודדים עם הקשיים הרבים, והדבר בהחלט חיזק את האמונה שלהם בילדים וביכולותיהם".
הילדים צעדו כ-80 ק"מ לאורך המסע וסיימו אותו, בחג הסיגד, בכותל המערבי בירושלים, בטקס מרגש עם ההורים.
גם התלמידים סיכמו אותו באופן מפתיע. "המסע היה קשה, אבל עשיתי את זה למרות שחשבתי שזה בלתי אפשרי ללכת מכפר סילבר לירושלים ברגל" סיפר עמית לוי, תלמיד כיתה י' "היום אני מרגיש שאין משימה שאני לא יכול לעשות".
בן יעקב שבעת רצון מהצלחת המסע ומקווה לשתף בתי ספר נוספים במיזם. "מטרת המסעות בתכנית היא לתת לנערים לחוות התמודדות עם קשיים, להכיר את הכוחות הטמונים בהם ולתת להם חוויית הצלחה שתשנה את תפיסתם, הן בעיניי עצמם והן בעיני הסביבה" סיכמה בן יעקב "אני מאד מאד גאה ומאמינה בהם".